Pengembangan alat bantu belajar gerak teknik dasar servis tenis untuk yunior pemula
Abstract
Penelitian ini bertujuan untuk menghasilkan sebuah alat bantu belajar teknik servis tenis yang efektif untuk meningkatkan teknik servis yunior pemula, yang memenuhi syarat edukatif, teknis, dan estetis. Penelitian ini merupakan penelitian dan pengembangan dengan tahapan meliputi menggali potensi dan masalah, pengumpulan informasi, rancangan produk, pembuatan produk, validasi produk, revisi produk, uji skala kecil, uji skala besar dan uji efektivitas. Subjek pada uji skala kecil terdiri dari dua orang pelatih dan delapan yunior pemula. Subjek pada skala besar terdiri dari empat pelatih tenis DIY, dan tiga belas yunior pemula. Hasil penelitian menunjukkan bahwa alat bantu servis yang dikembangkan berdasarkan syarat edukatif, teknik, dan estetika. Alat bantu servis yang dikembangkan dinyatakan layak oleh ahli tenis, ahli teknologi pembelajaran, ahli teknologi dan rekayasa dengan kategori “baik”, serta oleh pelatih dan yunior pemula dengan kategori “baik”. Alat bantu servis efektif untuk meningkatkan teknik servis yunior pemula dengan hasil kenaikan dengan rerata sebesar 13,06.
Developing a learning aid to basic motions in tennis service techniques for junior beginners
Abstract
This study aims to produce a learning aid to effective tennis service techniques to improve the serving techniques of junior beginners, relevant to the educational, technical, and esthetic requirements. This was a research and development study using the steps of potential and problem investigation, information collection, product design, product making, product validation, product revision, small-scale appropriateness testing, large-scale appropriateness testing, and effectiveness testing. The subjects in the small-scale testing were two coaches and eight junior beginners. The subjects in the large-scale testing were four tennis coaches of Yogyakarta Special Region and 13 junior beginners. The results of the study show that the junior beginner service aid is developed on the basis of the rules of educative, technical, and esthetic requirements. The developed service aid is appropriate for the tennis experts, learning technology experts, engineering experts with a good category, and a good category from the coaches and junior beginners. The serving aid is effective to improve junior beginners’ service techniques with an improvement of 13.06.
Keywords
Full Text:
Fulltext PDFDOI: https://doi.org/10.21831/jpok.v2i2.17766
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022 Ismail Gani
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal Pedagogi Olahraga dan Kesehatan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi-BerbagiSerupa 4.0 Internasional.
Berdasarkan ciptaan pada http://journal.student.uny.ac.id/ojs/index.php/pok/index.