PENGEMBANGAN PERANGKAT PEMBELAJARAN IPA SMP BERBASIS SCIENCE EDUTAINMENT UNTUK MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR DAN HASIL BELAJAR KOGNITIF PESERTA DIDIK THE DEVELOPMENT OF SCIENCE LEARNING DEVICE BASED ON SCIENCE EDUTAINMENT TO IMPROVE LEARNING MOTIVATION AND STUDENT’S COGNITIVE LEARNING ACHIEVEMENT

Tiffani Anggarniastiti,
Dadan Rosana,
Wita Setianingsih,

Abstract


Penelitian ini bertujuan untuk: 1) menghasilkan perangkat pembelajaran IPA SMP berbasis Science Edutainment yang layak menurut penilaian validator, 2) mengetahui respon peserta didik terhadap pembelajaran berbasis Science Edutainment yang dikembangkan, 3) mengetahui peningkatan motivasi belajar peserta didik kelas VII setelah menggunakan perangkat pembelajaran yang dikembangkan, 4) mengetahui peningkatan hasil belajar kognitif peserta didik kelas VII setelah menggunakan perangkat pembelajaran yang dikembangkan. Desain penelitian ini merupakan R&D dengan model 4D yang terdiri dari 4 tahap yaitu Define, Design, Develop, dan Disseminate. Instrumen yang digunakan dalam penelitian ini berupa lembar validasi perangkat pembelajaran, angket respon peserta didik terhadap pembelajaran Science Edutainment, angket motivasi belajar peserta didik, soal pretest dan posttest, serta lembar observasi keterlaksanaan pembelajaran Science Edutainment. Teknik analisis data yang digunakan adalah analisis kualitatif dan kuantitatif. Hasil penelitian ini adalah: 1) dihasilkannya perangkat pembelajaran IPA SMP berbasis Science Edutainment yang dinyatakan layak oleh validator dengan kategori sangat baik (A), 2) pembelajaran menggunakan perangkat pembelajaran berbasis Science Edutainment yang dikembangkan mendapat respon dari peserta didik dengan kategori baik (B), 3) perangkat pembelajaran IPA yang dikembangkan mampu meningkatkan motivasi belajar peserta didik sebesar 10,74%, 4) perangkat pembelajaran IPA yang dikembangkan mampu meningkatkan hasil belajar kognitif peserta didik dengan perolehan gain score sebesar 0,73 termasuk dalam kategori tinggi.

Kata kunci: hasil belajar kognitif, motivasi, perangkat pembelajaran, science edutainment

The aims of this research are 1) to produce science learning device based on Science Edutainment which is feasible according to the validators, 2) to know the students’ response to Science Edutainment learning, 3) to know the improvement of students’ learning motivation after using learning device which developed, 4) to know the improvement of students’ cognitive learning achievement after using learning device which was developed. This research is categorized as R&D research with 4D model (Define, Design, Develop, and Disseminate). Instruments which were used in this research are validation forms of learning device, students’ questionnaire response to Science Education learning, students’ questionnaire of learning motivation, pretest and posttest task, and learning observation form. The data analysis techniques used in this research are qualitative and quantitative. The results of this research are: 1) it has been produced science learning device based on Science Edutainment which is feasible with excellent category (A) according to the validators, 2) science learning which used learning device based on Science Edutainment get students’ response with good category (B), 3) science learning device can improve students’ learning motivation with percentage 10,74%, 4) science learning device can improve students’ cognitive learning achievement with result of gain score is 0,73 and categorized as high category.

Keywords: cognitive learning achievement, learning device, motivation, science edutainment


Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Pend. Ilmu Pengetahuan Alam - S1



 Our journal indexed by:


Printed ISSN (p-ISSN): - | Online ISSN (e-ISSN): 3032-7164

Creative Commons LicenseEthnomathematics Journal by https://journal.student.uny.ac.id/ojs/index.php/ipa is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.