PENGEMBANGAN MULTIMEDIA PEMBELAJARAN IPA INTERAKTIF BERBASIS LECTORA INSPIRE UNTUK MENINGKATKAN MOTIVASI DAN HASIL BELAJAR THE DEVELOPMENT OF SCIENCE INTERACTIVE MULTIMEDIA LEARNING BASED LECTORA INSPIRE TO IMPROVE THE LEARNING MOTIVATION AND LEARNING ACHIEVEMENT

Herianto Herianto,
Zuhdan Kun Prasetyo,
Dadan Rosana,

Abstract


Penelitian ini bertujuan untuk: (1) mengembangkan multimedia pembelajaran IPA interaktif berbasis lectora inspire yang valid, (2) mengetahui respon peserta didik terhadap multimedia pembelajaran IPA interaktif (3) mengetahui peningkatan motivasi belajar peserta didik setelah menggunakan multimedia pembelajaran IPA interaktif, dan (3) mengetahui peningkatan hasil belajar peserta didik setelah menggunakan multimedia pembelajaran IPA interaktif. Penelitian ini merupakan penelitian dan pengembangan dengan model 4-D. Prosedur penelitian dan pengembangan ini meliputi tahap define, design, develop, dan disseminate. Pengumpulan data dilakukan dengan menggunakan lembar validasi multimedia pembelajaran IPA interaktif, angket respon peserta didik terhadap multimedia pembelajaran IPA interaktif, angket motivasi belajar peserta didik dan soal pretest-posttest hasil belajar. Teknik analisis data kelayakan multimedia pembelajaran IPA interaktif dan respon peserta didik adalah konversi skor kuantitatif menjadi nilai kualitatif dengan empat kategori. Teknik analisis motivasi belajar adalah paired sample t-test dan pengubahan nilai kualitatif menjadi kuantitatif lalu menghitung persentase dan mengubahnya menjadi lima kategori. Teknik analisis data skor pretest-posttest hasil belajar adalah paired sample t-test dan perhitungan n-gain score. Hasil penelitian ini adalah (1) multimedia pembelajaran IPA interaktif yang dikembangkan peneliti, menurut dosen ahli dan guru IPA masuk kategori sangat baik. (2) Respon peserta didik terhadap multimedia pembelajaran IPA interaktif masuk kategori sangat baik. (3) Motivasi belajar peserta didik mengalami peningkatan secara signifikan setelah menggunakan multimedia pembelajaran IPA interaktif, dengan peningkatan sebesar 9,64%. (4) Hasil belajar peserta didik mengalami peningkatan secara signifikan setelah menggunakan multimedia pembelajaran IPA interaktif dengan n-gain score sebesar 0,53 yang masuk kategori sedang.

Kata Kunci: Hasil Belajar, Lectora Inspire, Motivasi Belajar, Multimedia Pembelajaran IPA interaktif

This study aims to: (1) develop a valid science interactive multimedia learning based lectora inspire, (3) to know the improvement of learning motivation of learners after using interactive learning IPA multimedia, and (3) to know the improvement of learning achievement of learners after using interactive multimedia learning IPA. This research is a research and development with 4-D model. This research and development procedure includes define, design, develop, and disseminate stages. The data were collected by using interactive interactive learning IPA validation sheets, questionnaires of students' responses to interactive IPA learning media, motivation questionnaire of learners and pretest-posttest of learning achievement. The technique of data analysis of the feasibility of interactive multimedia learning of IPA and the response of learners is the conversion of quantitative score into qualitative value with four categories. Techniques of learning motivation analysis are paired sample t-test and conversion of qualitative value into quantitative then calculate the percentage and convert it into five categories. Data analysis technique of pretest-posttest score of learning result is paired sample t-test and n-gain score calculation. The results of this study are (1) interactive learning IPA multimedia developed by researchers, according to expert lecturers and science teachers in very good category. (2) The response of learners to interactive learning IPA multimedia is very good. (3) Students' learning motivation significantly improved after using interactive interactive science teaching, with an increase of 9.64%. (4) Students' learning achievement have increased significantly after using interactive multimedia learning with n-gain score of 0,53 in the medium category.

Key Words:Learning Motivation, Learning Achievement, Lectora Inspire, Science Interactive Multimedia Learning


Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Pend. Ilmu Pengetahuan Alam - S1



 Our journal indexed by:


Printed ISSN (p-ISSN): - | Online ISSN (e-ISSN): 3032-7164

Creative Commons LicenseEthnomathematics Journal by https://journal.student.uny.ac.id/ojs/index.php/ipa is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.