PENGEMBANGAN LKPD IPA BERBASIS INKUIRI TERBIMBING STRATEGI METAKOGNISI UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR KOGNITIF DAN RASA INGIN TAHU PESERTA DIDIK THE DEVELOPMENT OF SCIENCE STUDENT WORKSHEET BASED ON GUIDEDED INQUIRY METACOGNITION STRATEGIES TO IMPROVE THE COGNITIVE LEARNING OUTCOME AND CURIOSITY OF JUNIOR HIGH SCHOOL STUDENT

Ani Nurhidayanti,
Zuhdan Kun Prasetyo,
Asri Widowati,

Abstract


       Penelitian ini dilatarbelakngi oleh hasil belajar kognitif dan rasa ingin tahu peserta yang rendah serta LKPD yang belum menekankan pada proses kognisi dan penyelidikan ilmiah. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui 1) Kelayakan LKPD IPA berbasis inkuiri terbimbing strategi metakognisi yang dikembangkan secara teoritis dan empirik, 2) Respon peserta didik terhadap LKPD yang dikembangkan, 3) Perbedaan hasil belajar kognitif peserta didik setelah menggunakan LKPD yang dikembangkan, 4) Perbedaan rasa ingin tahu peserta didik setelah  menggunakan LKPD yang dikembangkan. Desain penelitian ini merupakan Research & Development dengan model Define, Design, Develop, dan Disseminate. Instrumen yang digunakan dalam penelitian ini berupa angket validasi, angket respon peserta didik, lembar observasi keterlaksanaan pembelajaran, soal pretest-posttest, angket dan lembar observasi rasa ingin tahu. Teknik analisis data yang digunakan adalah analisis data kualitatif dan kuantitatif. Hasil Penelitian ini adalah 1) LKPD yang dikembangkan dinyatakan layak secara teoritik dengan skor sangat baik (A), 2) LKPD yang dikembangkan mendapatkan respon dengan kategori baik (B) oleh peserta didik, 3) Terdapat perbedaan hasil belajar kognitif yang signifikan berdasarkan uji empirik yang ditunjukkan dengan nilai signifikasi 0,000 dengan uji U-Mann Whitney 4) Terdapat perbedaan rasa ingin tahu yang signifikan berdasarkan uji empirik dengan nilai signifikasi 0,001 setelah menggunakan LKPD yang dikembangkan dengan uji U-Mann Whitney.

Kata kunci: LKPD IPA, Inkuiri Terbimbing, Strategi Metakognisi, Hasil Belajar Kognitif, Rasa Ingin Tahu.

       The background of this research are students has low learning outcome, students has low curiosity and Student worksheet not including cognition process and investigating activity. This research aims to determine (1) The feasibility science student worksheet a cording to theoretic and empiric test, (2) the student’s response after using science student worksheet. 3) the difference of student cognitive learning outcome with using student science worksheet (4) the difference of student curiosity with using science student worksheet The instruments that used in this research are validation form of science student worksheet, form of learning process with guided-inquiry metacognition strategies, pretest and posttest question form, curiosity questionnaire and observation form and student‘s response questionnaire form. Data analysis techniques that used in this research are qualitative and quantitative data analysis. The result of this research are 1) science student worksheet based on guided inquiry metacognition strategy to improve cognitive learning outcomes and curiosity student in junior high school which is revealed decent with categories very well (A, 2) Science student worksheet that developed get the student’s response with category good (B), 3) There are significance student cognitive learning outcomes difference with using science student worksheet as development result based on empiric test with significance value 0.000 from UMann Whitney Test. 4) There are significance student student curiosity difference with using science student worksheet as development result based on empiric test with significance 0,001 from U-Mann Whitney test.

Keywords: Science Student Worksheet, Guided Inquiry, Metacognition Strategy, Cognitive Learning Outcome, Curiosity


Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Pend. Ilmu Pengetahuan Alam - S1



 Our journal indexed by:


Printed ISSN (p-ISSN): - | Online ISSN (e-ISSN): 3032-7164

Creative Commons LicenseEthnomathematics Journal by https://journal.student.uny.ac.id/ojs/index.php/ipa is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.