DEVELOPMENT OF AN E-BOOKLET ON NGUYAHAN BEACH GASTROPODA TO IMPROVE STUDENTS' SCIENTIFIC EXPLANATION SKILLS
Atik Kurniawati, Universitas Negeri Yogyakarta, Indonesia
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Alawiyah, H., Muldayanti, N. D., & Setiadi, A. E. (2016). Analisis kesulitan belajar siswa dalam memahami materi invertebrata di kelas X MAN 2 Pontianak. Jurnal Bioeducation, 3(2), 9-20. http://dx.doi.org/10.29406/182
Anggraini, M., Setiawati, H., & Syam, A. (2019). Analisis kesulitan belajar peserta didik SMA Negeri 1 Model Parepare pada materi invertebrata. Indonesian Journal of Biology Instruction (IJBI), 1(1). https://jurnal.umpar.ac.id/index.php/ijbi/article/ view/373
Asril, M., Simarmata, M. M., Sari, S. P., Indarwati, I., Setiawan, R. B., Arsi, A., Afriansyah, A., & Junairiah, J. (2022). Keanekaragaman hayati. Yayasan Kita Menulis. https://kitamenulis.id/2022/05/26/keanekaragaman-hayati/
Azizah, N. N., Niam, F., & Prastowo, A. Y. (2022). Pengembangan media pembelajaran booklet materi benda di sekitar kelas 3 untuk meningkatkan keaktifan dan hasil belajar siswa SDN Wonorejo 02 Kabupaten Blitar. Patria Educational Journal (PEJ), 2(1), 60–69. https://doi.org/10.28926/pej.v2i1.96
Brower, J. E., Zar, J. H., & von Ende, C. N. (1990). Field and laboratory methods for general ecology (3rd ed.). Wm. C. Brown. https://lib.ui.ac.id/detail?id=10067& lokasi=lokal
Hernita, A., Handayanto, S. K., & Supriana, E. (2021). Eksplorasi scientific explanation berdasarkan tingkat kemampuan peserta didik. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 6(5), 687–695. https://doi.org/10.17977/jptpp.v6i5.14756
Huda, I. A. S., & Matondang, M. F. G. (2020). Strategi pengembangan potensi wisata 5 pantai di Kecamatan Saptosari Kabupaten Gunungkidul. Tunas Geografi, 9(1), 13–24. https://doi.org/10.24114/tgeo.v9i1.17287
Ikawati, H. D. (2022). Peran sumber belajar dalam proses pembelajaran. Jurnal Cahaya Mandalika, 5(2), 901–910. https://ojs.cahayamandalika.com/index.php/jcm/ article/view/3264
Katz, I. M., Rauvola, R. S., & Rudolph, C. W. (2021). Feedback environment: A meta-analysis. International Journal of Selection and Assessment, 29, 305–325. https://doi.org/10.1111/ijsa.12350
Krebs, C. J. (1989). Ecological methodology (3rd ed.). Harper & Row. https://openlibrary.org/books/OL2043033M/Ecological_methodology
Kumar A. (2022). Quality of references reveal the merit of the research. Journal of Indian Society of Periodontology, 26(6), 519–520. https://doi.org/10.4103/ jisp.jisp_410_22
Listiyani, D., & Budiwati, B. (2022). Penyusunan e-katalog keanekaragaman Pteridophyta di lingkungan SMA Negeri 2 Temanggung sebagai media pembelajaran biologi. Jurnal Edukasi Biologi, 8(1), 34–45. https://doi.org/10.21831/edubio.v8i1.18173
Mukhlish, M., & Paidi, P. (2025). Pengaruh model Auditory Intellectually Repetition berbasis socio-scientific issue terhadap keterampilan berpikir kritis. Jurnal Edukasi Biologi, 11(1), 1–13. https://doi.org/10.21831/edubio.v11i1.19616
Munawaroh, M. (2021). Pengaruh Persepsi Penggunaan Media Video dan Power Point terhadap Kemandirian Belajar Peserta Didik pada Mata Pelajaran PAI Kelas XI SMA Negeri 6 Sinjai. Magister (S2) Thesis, Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar. https://repositori.uin-alauddin.ac.id/21702/
Odum, E. P. (1994). Dasar-dasar ekologi (Edisi ketiga; T. Samingan, Penerj.). Gadjah Mada University Press. https://lib.ui.ac.id/detail.jsp?id=137460
Pertiwi, D. P. (2022). Modul pembelajaran filum Mollusca. UIN Raden Intan Lampung.
Rukmana, Y. T. A., & Purnomo, T. (2019). Keanekaragaman dan kelimpahan gastropoda di Pantai Barung Toraja Sumenep, Madura. LenteraBio: Berkala Ilmiah Biologi, 8(3), 213–218. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/lenterabio/article/view/ 30639
Ruswahyuni. (2008). Struktur komunitas makrozobentos yang berasosiasi dengan lamun pada pantai berpasir. Jurnal Saintek Perikanan, 3(2), 33–36. https://ejournal.undip.ac.id/index.php/saintek/article/download/2783/2461
Susilawati, D. E., Okianna, & Utomo, B. B. (2015). Pengaruh sumber belajar terhadap efektivitas proses pembelajaran pada mata pelajaran ekonomi di SMA Wisuda. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 4(6), 1–12. https://jurnal. untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/view/10634
Suwarno, R. N., & Suratsih. (2018). Pengembangan Media Educational Game “Bio-Monopoli” Sebagai Media Pembelajaran Submateri Rangka Dan Tulang, Materi Sistem Gerak Untuk Siswa Sma/Ma Kelas Xi Ipa. Jurnal Edukasi Biologi, 7(2), 102–113. http://dx.doi.org/10.21831/edubio.v11i1.22944
Thiagarajan, S., Semmel, D. S., & Semmel, M. I. (1974). Instructional development for training teachers of exceptional children. University of Minnesota. https://eric.ed.gov/?id=ED090725
Wulansari, D. F., & Kuntjoro, S. (2018). Keanekaragaman gastropoda dan peranannya sebagai bioindikator logam berat timbal (Pb) di Pantai Kenjeran, Kecamatan Bulak, Kota Surabaya. LenteraBio: Berkala Ilmiah Biologi, 7(3), 241–247. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/lenterabio/article/view/28410
DOI: https://doi.org/10.21831/edubio.v11i2.23392
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 Jurnal Edukasi Biologi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Our journal indexed by:
ISSN 2986-5484 (print) || ISSN 2986-4828 (online)
![]() | Jurnal Edukasi Biologi by https://journal.student.uny.ac.id/index.php/jeb is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License. |