PENGEMBANGAN LKPD BERBASIS INKUIRI TERBIMBING PADA MATA PELAJARAN FISIKA UNTUK MENINGKATKAN AKTIVITAS DAN HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK KELAS X SMA NEGERI 1 GODEAN THE DEVELOPMENT OF GUIDED INQUIR-BASE STUDENTS WORKSHEET ON THE PHYSICS SUBJECT TO IMPROVE ACTIVITY AND PHYSIC’S LEARNING OUTCOMES OF STUDENT CLASS X SMA NEGERI 1 GODEAN

annisa aulia syafa'ati,
sukardiyono sukardiyono,

Abstract


Abstrak

Penelitian pengembangan ini bertujuan untuk (1) menghasilkan LKPD berbasis inkuiri terbimbing yang layak sebagai media pembelajaran peserta didik, (2) mengetahui besar peningkatan hasil belajar peserta didik setelah menggunakan LKPD berbasis inkuiri terbimbing, (3) mengetahui peningkatan aktivitas belajar peserta didik setelah menggunakan LKPD berbasis inkuiri terbimbing. Penelitian ini merupakan penelitian pengembangan dengan model pengembangan Borg & Gall, yaitu 1) studi pendahuluan, 2) perencanaan, 3) pengembangan, 4) ujicoba terbatas, 5) revisi, 6) uji lapangan, 7) penyempurnaan produk akhir. Penelitian ini dilakukan di SMA Negeri 1 Godean. Kelayakan LKPD Berbasis Inkuiri terbimbing dilihat dari skor menggunakan analisis Sbi. Peningkatan hasil belajar dilihat dari nilai Standar Gainpretest dan posttest. Peningkatan aktivitas belajar dilihat dari presentase ketercapaian aktivitas belajar peserta didik. Hasil penelitian ini adalah 1) LKPD berbasis inkuiri terbimbing yang dikembangkan layak digunakan sebagai media pembelajaran peserta didik dengan skor penilaian 60,5 dengan kategori baik 2) peningkatan hasil belajar peserta didik 0,48 dengan kategori sedang, 3) peningkatan aktivitas belajar peserta didik sebesar 6,72%.

Kata Kunci: LKPD, inkuiri terbimbing, aktivitas belajar, hasil belajar.

 

Abstract

This research of development is aimed to (1) produce  a proper student worksheet based guided inquiry as learning media for student, (2)  know the improvement of learning result  after using student worksheet based guided inquiry, (3) know the improvement of  student learning activity after using student worksheet based guided inquiry.  This research was a research and development using Borg & Gall model which contains 1) research and information collecting, 2) planning, 3) develop, 4) preliminary field testing, 5)revision, 6) operational filed testing, and 7) final product revision. This effectiveness study  was conducted at SMAN 1 Godean. The proper of  student worksheet based guided inquiry was taken from the Sbi validity score.  The improvement of physics’s learning outcomes was taken from the result of Standard Gain in pretest and posttest sheets. The improvement of student activity was taken from achievements precentage of student activity. The result of this research and development show that 1)    student worksheet based guided inquiry  is proper  as learning media for student  with  proper score 60,5; 2)  the improvement of physics’s learning outcomes with the standard gain value 0.48 with medium category; 3) The improvement of student learning activity is 6,72%.

Keywords: student worksheet, guided inquiry,  learning activity,  learning outcom

Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.21831/jpf.v6i7.8383

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 E-Journal Pendidikan Fisika



 Our journal is indexed by:


Online ISSN (e-ISSN): 3025-9215

Creative Commons LicenseJurnal Pendidikan Fisika by https://journal.student.uny.ac.id/ojs/index.php/pfisika/index is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.