PENGEMBANGAN LKPD MATERI SISTEM EKSKRESI PADA GINJAL UNTUK MENGEMBANGKAN KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH DAN SIKAP INGIN TAHU PESERTA DIDIK KELAS VIII SMP N 1 PIYUNGAN THE DEVELOPMENT OF STUDENT’S WORKSHEETS IN A SUBJECT OF EXCRETORY SYSTEM OF HUMAN KIDNEY USING AUTHENTIC INQUIRY LEARNING APPROACH TO EXPAND PROBLEM SOLVING AND CURIOUSITY SKILL

Chusnindiyah Sari Nastiti, Sabar Nurohman, Purwanti Widhy Hastuti

Abstract


Abstrak

Tujuan penelitian pengembangan ini adalah untuk mengetahui kualitas hasil pengembangan LKPD dengan pendekatan authentic inquiry learning dari beberapa ahli dan guru IPA, mengetahui ketercapaian kemampuan pemecahan masalah peserta didik pada pembelajaran IPA di SMP yang menggunakan LKPD IPA dengan pendekatan authentic inquiry learning, mengetahui ketercapaian sikap ingin tahu peserta didik pada pembelajaran IPA di SMP dengan menggunakan LKPD pendekatan authentic inquiry learning. Penelitian ini merupakan penelitian pengembangan model 4-D dengan tahap pendefinisian (define), tahap perancangan (design), tahap pengembangan (develop) dan tahap penyebaran (disseminate). Teknik analisis data yang digunakan dalam penelitian ini adalah teknik analisis data deskriptif kuantitatif. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa pengembangan LKPD IPA dengan pendekatan Authentic Inquiry Learning termasuk ke dalam kategori sangat baik, kemampuan pemecahan masalah peserta didik pada pertemuan ketiga termasuk ke dalam kategori baik dan dengan gain score termasuk ke dalam kategori sedang, sikap ingin tahu peserta didik termasuk ke dalam kategori kuat.

Kata kunci: Pengembangan, LKPD, Authentic Inquiry Learning, Pemecahan masalah, Sikap ingin tahu.


Abstract

The research’s purposes are to know the quality of student’s worksheets within authentic inquiry learning approach by votes of some expert lectures and science teachers, know the students achievement of problem solving skill using student worksheets within authentic inquiry learning approach, know the students achievement of curiousity skill using student worksheets within authentic inquiry learning approach. This development reasearch, equipped of 4D model, i.e : define, design, develop and disseminate (this model are not applied by this research because of the limited time and sources). This research using descriptive analysis technic. Results of this research are student’s worksheets development using authentic inquiry learning approach got very good category by votes of some lectures and some science teachers, students problem solving skill by the studying experience using authentic inquiry learning approach include in good category, by the gain score include in medium category, students curiousity include in strong category.

Keywords: Developments, Student Worksheets, Authentic Inquiry Learning, Prblem Solving Skill, Curiousity.


Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2016 Pend. Ilmu Pengetahuan Alam - S1



 Our journal indexed by:


Printed ISSN (p-ISSN): - | Online ISSN (e-ISSN): 3032-7164

Creative Commons LicenseEthnomathematics Journal by https://journal.student.uny.ac.id/ojs/index.php/ipa is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.