PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN MATEMATIKA BERBASIS MULTIMEDIA INTERAKTIF DENGAN PENDEKATAN KONTEKSTUAL PADA MATERI ARITMETIKA SOSIAL UNTUK SISWA SMP KELAS VII DEVELOPMENT OF MATHEMATICS LEARNING MEDIA BASED ON INTERACTIVE MULTIMEDIA WITH CONTEXTUAL APPROACH ON SOCIAL ARITHMETIC MATERIAL FOR THE SEVENTH GRADE OF SMP STUDENTS

Ika Dewi Fitria Maharani, , Indonesia
bambang Sumarno, , Indonesia

Abstract


Abstrak
Penelitian  ini  bertujuan  mengembangkan  media  pembelajaran  matematika  berbasis  multimedia
interaktif menggunakan  pendekatan kontekstual pada materi aritmetika sosial untuk siswa SMP kelas VII
serta mengetahui kualitas media dari aspek kevalidan, kepraktisan, dan keefektifan. Pengembangan media
mengacu pada  model ADDIE (Analysis, Design, Development, Implementation and Evaluation). Subjek
penelitian  terdiri  dari  27  siswa  kelas  VIID  SMP  N  1  Yogyakarta.  Instrumen   penelitian  berupa  angket
evaluasi media, angket respon, lembar observasi penggunaan media dan tes hasil belajar. Pengembangan
media menggunakan perangkat lunak bantu  Macromedia Flash 8 Professional. Produk yang dihasilkan
berupa multimedia interaktif. Implementasi berupa ujicoba sebanyak dua kali pada subyek penelitian. Hasil
penelitian sebagai berikut: (1) penilaian media oleh dosen ahli dan guru matematika dengan klasifikasi
sangat  baik  sehingga media dinyatakan valid. (2) angket guru dan siswa serta observasi penggunaan media
dengan klasifikasi sangat baik sehingga media dinyatakan praktis; (3) tes hasil belajar siswa, didapatkan
persentase ketuntasan 92,59 % dan nilai rata-rata kelas 90,54 sehingga media yang dikembangkan  efektif
dengan klasifikasi sangat baik.
Kata kunci: multimedia interaktif, kontekstual, aritmetika sosial
Abstract
The purposes  of this research  were to  develop mathematics learning media based on interactive
multimedia with contextual approach on social arithmetic material for the seventh grade of SMP students
and  to  determine  the  quality  of  the  media  developed  in  terms  of  validity,  practicablelity,  effectiveness
aspects.  Product  development  referenced  to  the  ADDIE  model  (Analysis,  Design,   Development,
Implementation, Evaluation). The subject of this research was  27  students in the seventh grade of  SMP N
1 Yogyakarta. The instruments  included  the  media evaluation questionnaires,  the  questionnaires  responses,
the  usage  of  media  evaluation  sheets,  and  the  examination.  Developing  media   used  software  of
Macromedia Flash 8 Professional.  The  Implementation  was  in the form of  twice  try out  to subject of
research. The results were: (1) judgement media from expert lectures and mathematics teacher with a very
good classification so media declared valid; (2) teacher and student questionnares and the usage of media
evaluation  sheets  with  a  very  good  classification  so  media  declared  practicable;  (3)  examination,  the
percentage of completeness is 92,59% and class average score is 90,54 so media declared effective with a
very good classification.
Keywords:interactive multimedia, contextual, social arithmetic

Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.21831/jpm.v5i4.2636

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2016 Pendidikan Matematika - S1




Jurnal Pedagogi Matematika
e-ISSN: 2987-4386
Website: https://journal.student.uny.ac.id/ojs/index.php/jpm/index
Email: jurnal_pmat@uny.ac.id
Published by: Universitas Negeri Yogyakarta
Office: Jalan Colombo No. 1, Karangmalang, Sleman, Daerah Istimewa Yogyakarta, Indonesia