PENGEMBANGAN VIDEO PEMBELAJARAN UNTUK MENINGKATKAN MINAT BELAJAR SISWA PADA MATERI PERSILANGAN MONOHIBRID DAN DIHIBRID
(DEVELOPMENT OF A LEARNING VIDEO TO INCREASE STUDENTS’ INTEREST IN LEARNING MONOHYBRID AND DIHYBRID CROSSES)

Kayla Fatimah Zulfah, Universitas Negeri Jakarta, Indonesia
Yusiana Fatika Sari, Universitas Negeri Jakarta, Indonesia
Aida Aulia Rahma, Universitas Negeri Jakarta, Indonesia
Navynda Fiza Al Zenyta, Universitas Negeri Jakarta, Indonesia

Abstract


Learning media is one of the most important aspects of the learning process for students. However, students have different learning styles, so the learning media must vary to meet all students' needs. In this study, learning media is developed as videos containing learning material content accompanied by animation. The media used in learning is designed through long stages so that the media can be used optimally. The purpose of this study is to describe the design and development process of learning media in the form of videos on monohybrid and dihybrid crossbreeding material for grade 3 high school with the Four-D (4-D) model. This study uses a descriptive method to describe the application of the modified 4-D model. The study results indicate that the developed learning videos have met the valid criteria and are ready to be used in learning. In addition, respondents also showed a positive response to the developed learning videos. The results of this study can be used by teachers or students to be used as media in learning.

Keywords


Dihybrid; Learning Media; Learning Videos; Monohybrid

Full Text:

PDF

References


Alwi, N. A., & Agustia, P. L. (2024). Penggunaan media vidio dalam proses pembelajaran di Sekolah Dasar. Jurnal Bintang Pendidikan Indonesia, 2(3), 183–190. https://doi.org/10.55606/jubpi.v2i3.3095

Anggraini, Z. D., Damayanti, S., & Setiaji, B. (2024). Pengembangan media powerpoint interaktif dalam konteks pengenalan mekanika lagrange pada siswa sma menggunakan metode 4D. Jurnal Teknologi Pendidikan, 1(4), 1–12. https://doi.org/10.47134/jtp.v1i4.372

Hidayah, N., Pamungkas, S. J., & Alamsyah, M. R. N. (2022). Pengembangan Video Pembelajaran Interaktif Materi Fungi Dalam Desain STAD Serta Pengaruhnya Terhadap Pemahaman Konsep Siswa Kelas X SMA Assalam Tempuran. Jurnal Sains Dan Edukasi Sains, 5(2), 72–80. https://doi.org/10.24246/juses.v5i2p72-80

Hue, S. M., & Lee, S. W. H. (2024). Learning genetics through an innovative game: Geneblock. Journal of Biological Education, 1–11. https://doi.org/10.1080/00219266. 2024.2365671

Indriyani, L. (2019). Pemanfaatan media pembelajaran dalam proses belajar untuk meningkatkan kemampuan berpikir kognitif siswa. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP, 2(1), 17–26. https://jurnal.untirta.ac.id/index.php/psnp/article/ view/5682

Khasanah, I. N., & Perdana, R (2023). Pengembangan video pembelajaran dengan software capcut pada materi gelombang bunyi. Jurnal Inovasi Penelitian dan Pembelajaran Fisika, 4(2), 71–77. https://doi.org/10.26418/jippf.v4i2.60794

Korompot, S., Rahim, M., & Pakaya, R. (2020). Persepsi siswa tentang faktor yang mempengaruhi minat belajar. JAMBURA Guidance and Counseling Journal, 1(1), 40–48. http://dx.doi.org/10.37411/jgcj.v1i1.136

Mawardi, G., Iriani, T., & Daryati, D. (2019). Pengembangan media pembelajaran berbasis multimedia pada mata kuliah kompetensi pembelajaran pokok materi keterampilan dasar mengajar. J PenSil, 8(1), 24–30. http://dx.doi.org/10.21009/jpensil.v8i1.8485

Miranda, D., & Wibowo, Y. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Aplikasi Android Pada Materi Sistem Pernapasan Kelas XI SMA. Jurnal Edukasi Biologi, 9, 77–89. https://doi.org/10.21831/edubio.v9i1.18146

Nurrita, T. (2018). Pengembangan media pembelajaran untuk meningkatkan hasil belajar siswa. Jurnal misykat, 3(1), 171–187. http://dx.doi.org/10.33511/misykat.v3n1.171

Prihatiningtyas, A. S., & Triatmanto, T. (2023). Pengembangan Video Pembelajaran Uji Urin Indikasi Kelainan pada Sistem Ekskresi Kelas XI SMA. Jurnal Edukasi Biologi, 9(1), 15–21. https://doi.org/10.21831/edubio.v9i1.18560

Purba, B. P. W., Billah Afrianti, F. E. S., Nabilla, M., Adlini, M. N., & Rifda. (2023). PENGEMBANGAN VIDEO PEMBELAJARAN PADA MATERI SISTEM PERNAPASAN DI MADRASAH ALIYAH LABORATORIUM UNIVERSITAS ISLAM NEGERI SUMATERA UTARA MEDAN. Jurnal Edukasi Biologi, 9(2), 90–97. http://dx.doi.org/10.21831/edubio.v9i2.19893

Rahmadani, L., Fadilah, M., Darussyamsu, R., Fitri, R., & Farma, S. A. (2022). Analisis penerapan flipped learning dalam pembelajaran. Journal on Teacher Education, 3(3), 381–387. https://doi.org/10.31004/jote.v3i3.4984

Rasyid, M. (2023). PENGARUH MEDIA PEMBELAJARAN E-ATLAS DENGAN MOTIVASI BELAJAR SISWA SMA. Jurnal Edukasi Biologi, 9(2), 128–135. http://dx.doi.org/10.21831/edubio.v9i2.19277

Salsabila, A. H., Iriani, T., & Handoyo, S. S. (2023). Penerapan model 4D Dalam pengembangan video pembelajaran pada keterampilan mengelola kelas. Jurnal Pendidikan West Science, 1(08), 495–505. https://doi.org/10.58812/jpdws.v1i08.553

Saputra, D., Ratumbuysang, M. F. N. G., & Utama, A. H. (2021). Pengembangan media pembelajaran pai berbasis infografis dengan materi berwudhu untuk kelas II SD. J-INSTECH, 2(1), 100–105. https://doi.org/10.20527/j-instech.v2i1.9444

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Suwarno, R. N., & Suratsih. (2018). Pengembangan Media Educational Game “Bio-Monopoli” Sebagai Media Pembelajaran Submateri Rangka Dan Tulang, Materi Sistem Gerak Untuk Siswa Sma/Ma Kelas Xi Ipa. Jurnal Edukasi Biologi, 7(2), 102–113. https://doi.org/10.21831/edubio.v7i2.13705

Thiagarajan, S. (1974). Instructional Development for Training Teachers of Exceptional Children: A Sourcebook. Document Resume. Indiana University Press: Bloomington. https://eric.ed.gov/?id=ED090725

Wahyuni, J. S., Haryadi, H., & Nuryatin, A. (2022). Efektivitas penggunaan media pembelajaran berbasis video melalui website rumah belajar pada materi teks eksplanasi. Silampari Bisa: Jurnal Penelitian Pendidikan Bahasa Indonesia, Daerah, dan Asing, 5(1), 22–32. https://doi.org/10.31540/silamparibisa.v5i1.1617

Wirartha, I. M.. (2006). Metode Penelitian Sosial Ekonomi. Yogyakarta: Andi Offset. https://balaiyanpus.jogjaprov.go.id/opac/detail-opac?id=12177




DOI: https://doi.org/10.21831/edubio.v11i1.22944

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 Jurnal Edukasi Biologi

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Our journal indexed by:
               

ISSN 2986-5484 (print) || ISSN 2986-4828 (online)

Creative Commons LicenseJurnal Edukasi Biologi by https://journal.student.uny.ac.id/index.php/jeb is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.