PENGEMBANGAN ENGKLEK GAYA (EKYA) DALAM PEMBELAJARAN PPKN
Abstract
Abstrak
Penelitian ini bertujuan untuk menghasilkan dan mengetahui kelayakan media pembelajaran engklek gaya (EKYA) dalam pembelajaran Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan materi hak dan kewajiban pada siswa kelas V. Tempat penelitian adalah Sekolah Dasar (SD) Negeri Kotagede 5 Yogyakarta. ). Penelitian ini merupakan penelitian dan pengembangan dengan model Robert Maribe Branch (2009). Subyek dalam penelitian dan terdiri dari 1 siswa sebagai subyek uji coba perseorangan, 9 siswa sebagai subyek uji coba kelompok kecil, dan 17 siswa sebagai subyek uji lapangan. Hasil dari penelitian menunjukkan bahwa media pembelajaran EKYA yang dikembangkan dapat dikategorikan layak. Hal tersebut dibuktikan dengan hasil validasi dari ahli materi yang termasuk dalam kriteria sangat baik (3,5). Hasil validasi dari ahli media yang termasuk dalam kriteria sangat baik (3,81). Hasil uji coba perseorangan yang termasuk dalam kriteria sangat baik (3,35). Hasil uji coba kelompok kecil yang termasuk dalam kriteria baik (2,5). Hasil uji uji lapangan yang termasuk dalam kriteria sangat baik (3,22).
Kata Kunci: kelayakan media, EKYA, hak dan kewajiban
Abstract
This research aims at producing and knowing the feasibility of instructional media material a right and obligation as a student and child. The location of this research was on the Kotade 5 Elemetary School of Yogyakarta. This research and development (Research and Development) model used was Robert Maribe Branch’s (2009). The subjects in this research was 1 student as the individual trial, 9 students as the subjects of small group trial, and 17 students as the subjects of field test. The techniques of data collection used observation, interview, questionnaire, and documentation. The technique of data analysis used quantitative descriptive analysis technique. The result of the research indicated that the learning of the developed EKYA was considered feasible to used. This is evidenved by the validation result of the material expert included in the are very good categories (3,50). Validation results from media experts included in the very good categories (3,81) Individual trial results included in the very good categories (3,35). Small group trial results included in the good categories (2,5). Field testnsubject results were included in the very good categories (3,22).
Keywords: instructional media, engklek manner, right and obligation
Full Text:
PDFRefbacks
- There are currently no refbacks.