PENINGKATAN TANGGUNG JAWAB SISWA MELALUI TEAMS GAMES TOURNAMENT PADA MATA PELAJARAN IPS

Anindiya Noor Amalia,

Abstract


Abstrak

Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan tanggung jawab siswa pada mata peajaran IPS menggunakan Teams Games Tournament pada siswa kelas IVB SD Negeri Rejowinangun 1. Jenis penelitian ini adalah Penelitian Tindakan Kelas (PTK) menggunakan model dari Kemmis dan Mc. Taggart yang terdiri atas perencanaan, tindakan, observasi, dan refleksi. Teknik pengumpulan data menggunakan observasi dan skala tanggung jawab pada pembelajaran IPS. Teknik analisis data adalah deskriptif kuantitatif dan kualitatif. Hasil penelitian menunjukkan bahwa adanya peningkatan tanggung jawab siswa dalam mata pelajaran IPS dengan menggunakan model pembelajaran Teams Games Tournament. Skor perolehan tanggung jawab pada mata pelajaran IPS pada saat pra tindakan yaitu 53,71% (rendah) meningkat menjadi 77,54% (tinggi) pada siklus I dan setelah tindakan siklus II meningkat menjadi 86,06% (sangat tinggi). Peningkatan skor pada masing-masing siklus diikuti oleh peningkatan skor pada 4 indikator tanggung jawab.

Kata kunci: tanggung jawab siswa, model pembelajaran teams games tournament, IPS.

 

Abstract

This research aim at improving the students’ responsibility in the social studies of grade IV B of SD Negeri Rejowinangun 1 through Teams Games Tournament. This was Classroom Action Research which uses Kemmis and Mc.Taggart model that consist of planning, action, observation, and reflection. The data collection techniques used observations and students’ responsibilities scales in the social studies. The data analyses techniques used quantitative and qualitative descriptives. The result shows that there is an improvement of the students’ responsibilities in the social studies. It is shown by the improvement of students’ responsibilities score percentage in the pre-test, 1st cycle, and 2nd cycle. In the pre-test, the score of students’ responsibilities is 53.71% (low), then it is improve at 77.54% (high) in the 1stcycle, and 86.06% (very high) in the 2nd cycle. Therefore, it can be concluded that Teams Games Tournament learning model can improve the students’ responsibilities in the social studies. Increased scores in each cycle is follow by an increase in scores on 4 indicators of responsibility.

Key words: students’ responsibilities, teams games tournament learning model, IPS

 


Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.