HUBUNGAN ANTARA KEPEDULIAN SOSIAL DENGAN PENYESUAIAN SOSIAL SISWA KELAS V SD SE-GUGUS I SENDANGTIRTO
Abstract
Abstrak
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui: 1) tingkat kepedulian sosial siswa, 2) tingkat penyesuaian sosial siswa, dan 3) hubungan antara kepedulian sosial dengan penyesuaian sosial siswa.Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dengan metode ex-post facto. Populasi dalam penelitian ini adalah siswa kelas V SD Se-Gugus I Sendangtirto Berbah yang berjumlah 199 siswa dengan sampel penelitian berjumlah 134 siswa. Uji validitas instrumen menggunakan validitas isi dan uji coba ke SD yang dihitung dengan rumus Product Moment. Reliabilitas instrumen diketahui menggunakan Cronbach’s Alpha. Teknik analisis data menggunakan uji prasyarat analisis dan uji hipotesis dengan rumus korelasi Product Moment. Hasil penelitian menunjukkan bahwa: (1) kepedulian sosial siswa (63,4%) termasuk kategori sedang, (2) penyesuaian sosial siswa (61,9%) termasuk kategori sedang, dan (3) terdapat hubungan positif dan signifikan antara kepedulian sosial dengan penyesuaian sosial siswa kelas V SD Se-Gugus I Sendangtirto Berbah. Hal tersebut ditunjukkan dengan hasil korelasi Product Moment 0,815 dan taraf signifikansi 0,000 < 0,05.
Kata kunci: kepedulian sosial, penyesuaian sosial
Abstract
This research aims at knowing: 1) the level of social awareness of the students, 2) the level of social adjustment of the students, and 3) the relationship between social awareness with the students’ social adjustments.This research used a quantitative approach with ex-post facto method, which the population of this research were 5th grade students of elementary school at the cluster 1 Sendangtirto Berbah, totaling 199 students with a sample of 134 students. The test validity of the instrument used content validity and trial to elementary school was calculated using the Product Moment formula. The reliability of the instruments used in this research was Cronbach’s Alpha. Then the data analysis technique used the analysis prerequisite test and hypothesis testing which was formulated with Product Moment correlation.The result of the research are: 1) social concern of the students (63,4%) included in the medium category, 2) social adjustment of the students (61.9%) included in the medium category, and 3) the relationship between social awareness and social adjustment showed a positive and significant progress with the result of the Product Moment correlation: 0,815 and the significance level: 0,000 < 0, 05.
Keywords: social awareness, social adjustment
Full Text:
PDFRefbacks
- There are currently no refbacks.