HUBUNGAN PERHATIAN ORANG TUA DENGAN MINAT BELAJAR SISWA SD KELAS III
Abstract
Abstrak
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui hubungan antara perhatian orang tua dengan minat belajar siswa kelas III SD se-Gugus I Kecamatan Panjatan, Kabupaten Kulon Progo tahun 2015. Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dengan jenis penelitian ex-post facto. Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh siswa SD kelas III yang berjumlah 151 siswa. Teknik pengumpulan
data menggunakan skala psikologi untuk mengumpulkan data perhatian orang tua dan minat belajar. Uji validitas menggunakan penilaian ahli dan uji reliabilitas dengan konsistensi internal menggunakan teknik Alpha Cronbach. Teknik analisis data menggunakan analisis regresi. Hasil penelitian menunjukkan besarnya pengaruh perhatian orang tua terhadap minat belajar adalah 13,3% dengan nilai
t = 4,789. Dari hasil penelitian dapat disimpulkan bahwa terdapat hubungan yang positif antara perhatian orang tua dengan minat belajar siswa SD kelas III.
Kata kunci: perhatian orang tua, minat belajar
Abstract
This research aimed to determine the correlation between parent’s attention to interest in learning from 3rd grade students of elementary school in Cluster 1 Panjatan Subdistrict, Kulon Progo Regency in 2015. This research uses a quantitative approach and the type of research is ex post facto. The population in this research are all 3rd grade students of elementary school, totaling are 151 students. Data collection method using a scale of psychology to collect data parent’s attention and interest in learning. Test the validity of using expert judgment and reliability test of internal consistency using Cronbach Alpha. Data were analyzed using regression analysis. The results show the magnitude of the correlation between parent’s attention to interest in learning is 13.3% with tcount is 4.789. From the results of this research concluded that there is a positive correlation between parent’s attention to interest in learning from 3rd grade students of elementary school.
Keywords: parent’s attention, interest in learning
Full Text:
PDFRefbacks
- There are currently no refbacks.