PERBEDAAN MINAT DAN HASIL BELAJAR KOGNITIF PEMBELAJARAN FISIKA MENGGUNAKAN MEDIA VIDEO DAN MEDIA CETAK PESERTA DIDIK KELAS X SMA NEGERI 1 SEWON DIFFERENCES IN PHYSICS LEARNING INTEREST AND OUTCOMES IN COGNITIVE ASPECT BETWEEN LEARNING USING VIDEO AND PRINTED MEDIA OF STUNDETS GRADE TENTH SMA NEGERI 1 SEWON

dian retno kusumaningrum,
jumadi jumadi,

Abstract


Abstrak
Penelitian bertujuan untuk mengetahui(1) perbedaan minat belajar dan hasil belajar fisika aspek kognitif antara pembelajaran menggunakan media video dan media cetak, (2) perbedaan pengaruh media pembelajaran video dan media cetak dalam meningkatkan minat belajar fisika, dan (3) perbedaan pengaruh media pembelajaran video dan media cetak dalam meningkatkan hasil belajar fisika aspek kognitif.Penelitian ini merupakan penelitian ekperimen semu dengan desain pretest-postest control group design. Populasi penelitian ini adalah kelas X MIA dengan kategori rendah. Pengambilan sampel penelitian ini menggunakan cluster random sampling, sehingga diperoleh kelas X MIA 4 sebagai kelas kontrol dan kelas X MIA 5 sebagai kelas eksperimen. Teknik pengumpulan data dilakukan dengan memberikan angket minat (angket awal dan angket akhir) dan tes (pretest dan postest). Teknik pengujian instrumen menggunakan program ITEMAN dan teknik pengujian prasyarat analisis menggunakan uji Normalitas dan Homogenitas.Teknik pengujian hipotesis menggunakan uji Manova dan Anava General Linear Model Mixed Design.Hasil Penelitian menunjukan bahwa: (1) Terdapat perbedaan minat dan hasil belajar aspek kognitif antara pembelajaran fisika menggunakan media audio visual video dengan media cetak, (2) Terdapat pengaruh media audio visual video dengan media cetak dalam meningkatkan minat belajar fisika. Minat belajar peserta didik dalam pembelajaran berbantu media audio visual video lebih tinggi dari pada pembelajaran berbantu media cetak. (3) Terdapat pengaruh media audio visual video dengan media cetak dalam meningkatkan hasil belajar fisika aspek kognitif. Hasil belajar aspek kognitif peserta didik dalam pembelajaran berbantu media audio visual video lebih tinggi dari pada pembelajaran berbantu media cetak.
Kata kunci:Media Video, Media Cetak, Minat Belajar, Hasil Belajar Aspek Kognitif
Abstract
This research aims to determine: (1) differences in physics learning interest and outcomes in cognitive aspect between learning physics using video and printed media, (2) differences in the influences of video and printed media as instructional media in increasing physics learning interest, and (3) difference in the influences of video and printed media as instructional media in increasing learning physics outcomes in cognitive aspect.This research is conducted in quasi-experimental research with pretest-posttest control group design. The population of this research is grade tenth students of Science class with low category. The sampling technique is cluster random sampling and it results X MIA 4 class as the controlled class and X MIA 5 as the experiment class. Data collection techniques is conducted by giving interest questionnaires (initial questionnaire and final questionnaire) and tests (pretest and posttest). The validity test uses ITEMAN program and prerequisite analysis testing techniques use Normality and Homogeneity tests. Hypothesis testing techniques use Manova test and Anava General Linear Model Mixed Design.The results of research show that: (1) There are differences in physics learning interest and result incognitive aspect between learning using audio visual video media and printed media, (2) There are influences of audio visual video media and printed media in increasing the physics learning interest. Student learning interest in learning using audio visual aids is higher than the printed media aided learning. (3) There are influences of audio visual video media with print media in improving the learning result of cognitive aspect physics. The learning outcomes of the cognitive aspects of learners in audio-visual video aided learning is higher than in printed media aids.
Keywords: Video, printed instructional media, learning interest, learning result in cognitive aspect

Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.21831/jpf.v6i6.8363

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 E-Journal Pendidikan Fisika



 Our journal is indexed by:


Online ISSN (e-ISSN): 3025-9215

Creative Commons LicenseJurnal Pendidikan Fisika by https://journal.student.uny.ac.id/ojs/index.php/pfisika/index is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.