THE DEVELOPMENT OF AUDIO VISUAL MEDIA IN DISCOVERY LEARNING IN GRAVITATION NEWTON MATERIAL TO INCREASE STUDENT COGNITIVES LEARNING OUTCOMES CLASS X IN ANGKASA ADISUTJIPTO SHS

Eva Anggraini , Jumadi, , Indonesia

Abstract


Abstrak Penelitian ini bertujuan untuk : (1) Menghasilkan produk media audio visual pada pembelajaran discovery learning yang layak digunakan. (2) Untuk mengetahui peningkatan hasil belajar kognitif siswa menggunakan media audio visual pada pembelajaran discovery learning .(3) Mengetahui perbedaan peningkatan hasil belajar kognitif siswa antara kelas yang menggunakan media audio visual denga kelas kontrol. Penelitian ini merupakan penelitian pengembangan dengan model pengembangan 4 D Model. (pendefinisisan, perancanagan, pengembangan, dan penyebaran. berdasarkan hasil analisis yang dilakukan terhadap media audio visual pada beberapa aspek dengan skor rata-rata 3,225 dengan kategori baik. Hasil rata-rata standar gain untuk kelas eksperimen sebesar 0,33 untuk hasil belajar kognitif dalam kategori sedang dan standar gain untuk kelas kontrol sebesar 0,175 dalam kategori rendah. Kata kunci: media audio visual, video, discovery learning , gravitasi newton Abstract This research aims to: (1) Produce audio visual media products on learning discovery learning is feasible to use. (2) To know the improvement of cognitive learning outcomes of students using audio visual media on learning discovery learning (3) To know the difference of cognitive learning achievement of students between classes using audio visual media with control class. This research is a development research with 4 D development model. (defining, planning, development, and dissemination). Based on the results of analysis conducted on audio visual media on some aspects with an average score of 3,225 with good category. The average result of the standard gain for the experimental class is 0.33 for the cognitive learning outcomes in the medium category and the standard gain for the control class is 0.175 in the low category. Keywords: audio visual media, video, discovery learning, gravity newton

Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.21831/jpf.v7i5.11121

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 E-Journal Pendidikan Fisika



 Our journal is indexed by:


Online ISSN (e-ISSN): 3025-9215

Creative Commons LicenseJurnal Pendidikan Fisika by https://journal.student.uny.ac.id/ojs/index.php/pfisika/index is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.