PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA VIDEO DEMONSTRASI DALAM PEMBELAJARAN FISIKA TERHADAP PENINGKATAN HASIL BELAJAR FISIKA PADA SISWA KELAS X SMAN 2 BANTUL TAHUN 2015/2016 THE INFLUENCE OF THE USE OF DEMOTRATION VIDEO MEDIA IN PHYSICS LEARNING TO INCREASE LEARNING ACHIEVEMENT OF STUDENTS AT SMAN 2 BANTUL YEAR OF 2015/2016

Muhammad Saeful Muhammad Saeful, , Indonesia
Yusman Wiyatmo Yusman Wiyatmo, , Indonesia

Abstract


Abstrak
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui: pengaruh penggunaan video pembelajaran fisika terhadap
hasil belajar peserta didik pada aspek kognitif pada kelas X SMA Negeri 2 Bantul. (2) Pengaruh penggunaan
video pembelajaran fisika terhadap hasil belajar peserta didik aspek afektif pada siswa kelas X SMA Negeri 2
Bantul materi sifat elastisitas bahan. Penelitian ini merupakan penelitian eksperimen dengan menggunakan
desain penelitian eksperimen semu. Populasi penelitian ini adalah seluruh peserta didik kelas X MIPA di
SMA Negeri 2 Bantul. Sampel dari penelitian ini adalah peserta didik SMA Negeri 2 Bantul kelas X MIPA 5
sebagai kelas eksperimen dan X MIPA 6 sebagai kelas kontrol. Kelas eksperimen menggunakan media video
demonstrasi dan kelas kontrol menerapkan pembelajaran demontrasi konvensional. Instrumen pretest
digunakan untuk mengetahui kemmpuan awal siswa sedangkan instrumen posttest untuk mengetahui
kemampuan akhir. Data yang sudah diperoleh dianalisis dengan menggunakan uji t pada progam SPSS 16.0.
Hasil penelitian ini adalah: 1) Terdapat perbedaan peningkatan hasil belajar fisika aspek kognitif
yang signifikan antara pembelajaran yang menggunakan media video dan konvensional pada peserta didik
kelas X SMAN 2 Bantul. Pembelajaran menggunakan media video meningkatkan hasil belajar fisika aspek
kognitif peserta didik lebih baik daripada pembelajaran konvensional. 2) Tidak terdapat perbedaan sikap
peserta didik dalam mengikuti pembelajaran yang signifikan pembelajaran yang menggunakan media video
dan konvensional pada peserta didik kelas X SMAN 2 Bantul berdasarkan hasil angket.
Kata-kata kunci: media video demonstrasi, hasil belajar aspek kognitif, dan sikap.
Abstract
This research aims to determine: 1) The effect of the use of physics learning video to learning achivements of
students on cognitive aspects in Class X SMAN 2 Bantul. 2) The effect of the use of physics learning video to
learning achivements of students affective aspects in class X SMAN 2 Bantul elasticity of the material
properties. This research is an experimental
research using a quasi-experimental research design. The populationconsist of all students of class X
Mathematics and Science at SMAN 2 Bantul. Samples of this research consist of the students of SMA 2 Bantul
class X Mathematics and Science 5 as an experimental class and X Mathematics and Science 6 as a control
class. Experimental class using demonstrations video media and controll class using a conventional
demonstration. Pretest instruments used to determine the initial ability of students while posttest instrument to
determine final ability. Data obtained were analyzed using t-test in SPSS 16.0.
The results of this research are: (1) There are significant differences in physics learning achivements of
cognitive aspects of learning using video and conventional media in class X SMAN 2 Bantul. Learning using
video improve learning achivements cognitive aspects of physics better students than students which given a
conventional learning. (2) There is no significant difference in the attitude of learners in following learning
learning using video and conventional learners class X SMAN 2 Bantul based on the results of questionnaires.
Key words: video demonstration, cognitive aspects of learning achivements and attitudes.

Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.21831/jpf.v5i4.1009

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2016 Pend. Fisika - S1



 Our journal is indexed by:


Online ISSN (e-ISSN): 3025-9215

Creative Commons LicenseJurnal Pendidikan Fisika by https://journal.student.uny.ac.id/ojs/index.php/pfisika/index is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.