KEADAAN SARANA DAN PRASARANA PEMBELAJARAN PENDIDIKAN JASMANI DI SEKOLAH DASAR SE-GUGUS SUMBERAGUNG KECAMATAN MOYUDAN KABUPATEN SLEMAN
Abstract
Abstrak
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui keadaan sarana dan prasarana pembelajaran
Pendidikan Jasmani di Sekolah Dasar se-Gugus Sumberagung Kecamatan Moyudan
Kabupaten Sleman. Penelitian ini adalah penelitian deskriptif kuantitatif dengan metode
survei. Instrumen yang digunakan berupa angket untuk mengetahui keberadaan dan kondis
sarana dan prasarana. Analisis yang digunakan adalah deskriptif kuantitatif dengan
mengklasifikasikan jenis data yang diperoleh dari lembar observasi dan dikelompokkan. Hasil
penelitian keberadaan jumlah alat pembelajaran Pendidikan Jasmani Di Sekolah Dasar SeGugus
Sumberagung
dalam
kategori Cukup (83,33 %), 1 sekolah masuk kategori baik (16,67
%), tidak ada sekolah masuk kategori kurang (0 %). Keberadaan jumlah perkakas
pembelajaran dalam kategori Cukup (83,33 %), 1 sekolah masuk kategori baik (16,67 %) dan
tidak ada sekolah masuk kategori kurang (0 %). keberadaan fasilitas pembelajaran dari 6
sekolah diketahui ada 2 sekolah yang masuk dalam kategori kurang (33,33 %), 4 sekolah
masuk dalam kategori Cukup ( 66,67 %).
Kata kunci :keadaan, sarana dan prasarana, pembelajaran Pendidikan
Abstract
This study aims to determine the facilities and infrastructures state of Physical
Education learning at Primary Schools in the Sumberagung Cluster, Moyudan District,
Sleman Regency. This research is a descriptive quantitative research with a survey method.
The instrument used is a questionnaire which is to determine the condition and circumstances
of the facilities and infrastructures. The analysis is quantitative descriptive which classifies
the types of data obtained from observation sheet and being grouped. Based on the study
results, the number of learning tools for Physical Education of Primary Schools in
Sumberagung Cluster is categorized Fair (83.33%), a school categorized Good (16.67%), and
no schools categorized Poor/Lack (0%). The number of learning equipment for Physical
Education of Primary Schools in Sumberagung Cluster is categorized Fair (83.33%), one
categorized Good (16.67%) and no schools categorized Poor/Lack (0%). For the learning
facilities for Physical Education of Primary Schools in Sumberagung Cluster, out of six
primary schools, there are two schools classified as Poor/Lack (33.33%) and four schools
classified as Fair (66.67%).
Keywords: state, infrastructure, learning Education
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui keadaan sarana dan prasarana pembelajaran
Pendidikan Jasmani di Sekolah Dasar se-Gugus Sumberagung Kecamatan Moyudan
Kabupaten Sleman. Penelitian ini adalah penelitian deskriptif kuantitatif dengan metode
survei. Instrumen yang digunakan berupa angket untuk mengetahui keberadaan dan kondis
sarana dan prasarana. Analisis yang digunakan adalah deskriptif kuantitatif dengan
mengklasifikasikan jenis data yang diperoleh dari lembar observasi dan dikelompokkan. Hasil
penelitian keberadaan jumlah alat pembelajaran Pendidikan Jasmani Di Sekolah Dasar SeGugus
Sumberagung
dalam
kategori Cukup (83,33 %), 1 sekolah masuk kategori baik (16,67
%), tidak ada sekolah masuk kategori kurang (0 %). Keberadaan jumlah perkakas
pembelajaran dalam kategori Cukup (83,33 %), 1 sekolah masuk kategori baik (16,67 %) dan
tidak ada sekolah masuk kategori kurang (0 %). keberadaan fasilitas pembelajaran dari 6
sekolah diketahui ada 2 sekolah yang masuk dalam kategori kurang (33,33 %), 4 sekolah
masuk dalam kategori Cukup ( 66,67 %).
Kata kunci :keadaan, sarana dan prasarana, pembelajaran Pendidikan
Abstract
This study aims to determine the facilities and infrastructures state of Physical
Education learning at Primary Schools in the Sumberagung Cluster, Moyudan District,
Sleman Regency. This research is a descriptive quantitative research with a survey method.
The instrument used is a questionnaire which is to determine the condition and circumstances
of the facilities and infrastructures. The analysis is quantitative descriptive which classifies
the types of data obtained from observation sheet and being grouped. Based on the study
results, the number of learning tools for Physical Education of Primary Schools in
Sumberagung Cluster is categorized Fair (83.33%), a school categorized Good (16.67%), and
no schools categorized Poor/Lack (0%). The number of learning equipment for Physical
Education of Primary Schools in Sumberagung Cluster is categorized Fair (83.33%), one
categorized Good (16.67%) and no schools categorized Poor/Lack (0%). For the learning
facilities for Physical Education of Primary Schools in Sumberagung Cluster, out of six
primary schools, there are two schools classified as Poor/Lack (33.33%) and four schools
classified as Fair (66.67%).
Keywords: state, infrastructure, learning Education
Full Text:
PDFRefbacks
- There are currently no refbacks.