FAKTOR–FAKTOR YANG MENDUKUNG KREATIVITAS GURU PENDIDIKAN JASMANI OLAHRAGA DAN KESEHATAN DALAM MEMODIFIKASI SARANA DAN PRASARANA PENDIDIKAN JASMANI DI SEKOLAH DASAR NEGERI SEGUGUS 1 KECAMATAN PENGASIH, KABUPATEN KULON PROGO, DAERAH ISTIMEWA YOGYAKARTA SUPPORTING FACTORS ON CREATIVITY OF PHYSICAL EDUCATION, SPORT, AND HEALTH TEACHERS IN MODIFYING PHYSICAL EDUCATION FACILITY AND INFRASTRUCTURE IN STATE ELEMENTARY SCHOOLS IN PENGASIH DISTRICT KULON PROGO REGENCY YOGYAKARTA SPECIAL REGION

Ryandani Pambayu, , Indonesia
A. Erlina Listyorini, , Indonesia

Abstract


ABSTRAK
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui faktor-faktor yang mendukung tingkat kreativitas
guru pendidikan jasmani olahraga dan kesehatan dalam memodifikasi sarana dan prasarana
pembelajaran penjasorkes di Sekolah Dasar se-Gugus 1 Kecamatan Pengasih, Kabupaten Kulonprogo.  
Populasi penelitian ini adalah guru pendidikan jasmani olahraga dan kesehatan di Sekolah
Dasar Negeri se-Gugus 1 Kecamatan Pengasih, Kabupaten Kulonprogo, yang berjumlah 8 guru
pendidikan jasmani olahraga dan kesehatan. Metode penelitian ini menggunakan metode
kuantitatif. Metode pengumpulan data yang dipakai dalam penelitian ini adalah kuisioner. Analisis
data pada penelitian ini menggunakan analisis deskriptif.  
Hasil penelitian menunjukkan bahwa 1)Faktor kemampuan guru dalam melihat masalah yang
berhubungan dengan sarana dan prasarana pendidikan jasmani yaitu sebanyak 8 guru (100%)
berkategori sangat tinggi, 2) Faktor kemampuan guru dalam menciptakan dan menerapkan ide untuk
memecahkan masalah melalui modifikasi sarana dan prasarana yaitu sebanyak 6 guru (75%)
berkategori sangat tinggi, 2 guru (25%) berkategori rendah, 3) Faktor sikap terbuka dan mau
menerima hal-hal baru untuk kemajuan pembelajaran pendidikan jasmani, yaitu sebanyak 6 guru
(75%) termasuk sangat tinggi, 2 guru (25%) termasuk rendah.

Kata Kunci : Kreativitas, Guru Pendidikan Jasmani, Sekolah Dasar

ABSTRACT
 
This research intends to determine the factors that support the level of creativity of physical
education, sport, and health teachers in modifying the facilities and infrastructures of Penjasorkes
(Physical Education, Sport, and Health) learning in Elementary Schools in Cluster I Pengasih District,
Kulon Progo Regency.  
The population of this research was physical education, sport, and health teachers in State
Elementary Schools Cluster 1 Pengasih District, Kulon Progo Regency that consisted of 8 teachers of
physical education, sport, and health. The research method used was by quantitative method. The data
collection method used in this research was by questionnaire. Data analysis of the research used
descriptive analysis.  
The research result show that 1) the ability factor of the teachers in perceiving the problems
related to physical education facilities and infrastructures is 8 teachers (100%) categorized as very
high, 2) teacher ability factor in creating and implementing ideas to solve problems through
modification of facilities and infrastructure is 6 teachers (75%) categorized as very high, 2 teachers
(25%) are categorized as low, 3) open attitude factor and willing to accept new things for the progress
of physical education learning is 6 teachers (75%) categorized as very high, 2 teachers (25%)
categorized as low.

Keywords: Creativity, Physical Education Teacher, Elementary School

Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.