TINGKAT KEDISIPLINAN SISWA DALAM MENGIKUTI PEMBELAJARAN PENDIDIKAN JASMANI KELAS IV DAN V DI SD N PUNUKAN KABUPATEN KULONPROGO THE LEVELS OF STUDENTS’ DISCIPLINE IN ATTENDING THE PHYSICAL EDUCATION CLASS IN GRADES IV AND V OF SDN PUNUKAN, KULONPROGO REGENCY
Indah Prasetyowati Tri Purnamasari, , Indonesia
Abstract
ABSTRAK
Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui tingkat kedisiplinan siswa saat mengikuti
pembelajaran pendidikan jasmani kelas IV dan V di Sekolah Dasar Negeri Punukan Kabupaten
Kulonprogo.
Penelitian ini merupakan penelitian deskriptif kuantitatif dengan metode yang digunakan adalah
metode survei. Populasi penelitian ini adalah siswa kelas IV dan V Sekolah Dasar Negeri Punukan
sebanyak 37 siswa. Data dikumpulkan dengan lembar observasi. Lembar observasi berisikan 4
alternatif jawaban yang diambil dari skala likert. Analisis data dilakukan dengan deskriptif dalam
bentuk persentase
Hasil penelitian menunjukan bahwa tingkat kedisiplinan siswa dalam mengikuti pembelajaran
pendidikan jasmani kelas IV dan V di SD N Punukan, Kabupaten Kulonprogo berada dalam kategori
sangat baik 4 siswa (10,8%), kategori baik 7 siswa (18,9%), kategori sedang 9 siswa (24,3%),
kategori kurang baik 17 siswa (45,9%), kategori sangat kurang baik 0 siswa (0%). Berdasarkan data
hasil penelitian tingkat kedisiplinan siswa dalam mengikuti pembelajaran pendidikan jasmani kelas IV
dan V di SD N Punukan, Kabupaten Kulonprogo sebagian siswa berada dalam kategori kurang baik.
Kata Kunci: Kedisiplinan, Siswa
ABSTRACT
This study aimed to find out the levels of students’ discipline in attending the physical
education class in Grades IV and V of Sekolah Dasar Negeri Punukan, Kulonprogo Regency.
This was a quantitative descriptive study using the survey method. The research population
comprised students of Grades IV and V of Sekolah Dasar Negeri Punukan with a total of 37 students.
The data were collected by an observation sheet. The observation sheet consisted of Likert scale items
with four options. The data were analysed by means of the descriptive technique using percentages.
The results of the study showed that, regarding the levels of students’ discipline in attending
the physical education class in Grades IV and V of SDN Punukan, Kulonprogo Regency, 4 students
(10.8%) were in the very good category, 7 students (18.9%) in the good category, 9 students (24.3%)
in the moderate category, 17 students (45.9%) in the poor category, and 0 student (0%) in the very
poor category. Based on the data of the results of the study on the levels of students’ discipline in
attending the physical education class in Grades IV and V of SDN Punukan, Kulonprogo Regency,
several students were in the poor category.
Keywords: discipline, student
Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui tingkat kedisiplinan siswa saat mengikuti
pembelajaran pendidikan jasmani kelas IV dan V di Sekolah Dasar Negeri Punukan Kabupaten
Kulonprogo.
Penelitian ini merupakan penelitian deskriptif kuantitatif dengan metode yang digunakan adalah
metode survei. Populasi penelitian ini adalah siswa kelas IV dan V Sekolah Dasar Negeri Punukan
sebanyak 37 siswa. Data dikumpulkan dengan lembar observasi. Lembar observasi berisikan 4
alternatif jawaban yang diambil dari skala likert. Analisis data dilakukan dengan deskriptif dalam
bentuk persentase
Hasil penelitian menunjukan bahwa tingkat kedisiplinan siswa dalam mengikuti pembelajaran
pendidikan jasmani kelas IV dan V di SD N Punukan, Kabupaten Kulonprogo berada dalam kategori
sangat baik 4 siswa (10,8%), kategori baik 7 siswa (18,9%), kategori sedang 9 siswa (24,3%),
kategori kurang baik 17 siswa (45,9%), kategori sangat kurang baik 0 siswa (0%). Berdasarkan data
hasil penelitian tingkat kedisiplinan siswa dalam mengikuti pembelajaran pendidikan jasmani kelas IV
dan V di SD N Punukan, Kabupaten Kulonprogo sebagian siswa berada dalam kategori kurang baik.
Kata Kunci: Kedisiplinan, Siswa
ABSTRACT
This study aimed to find out the levels of students’ discipline in attending the physical
education class in Grades IV and V of Sekolah Dasar Negeri Punukan, Kulonprogo Regency.
This was a quantitative descriptive study using the survey method. The research population
comprised students of Grades IV and V of Sekolah Dasar Negeri Punukan with a total of 37 students.
The data were collected by an observation sheet. The observation sheet consisted of Likert scale items
with four options. The data were analysed by means of the descriptive technique using percentages.
The results of the study showed that, regarding the levels of students’ discipline in attending
the physical education class in Grades IV and V of SDN Punukan, Kulonprogo Regency, 4 students
(10.8%) were in the very good category, 7 students (18.9%) in the good category, 9 students (24.3%)
in the moderate category, 17 students (45.9%) in the poor category, and 0 student (0%) in the very
poor category. Based on the data of the results of the study on the levels of students’ discipline in
attending the physical education class in Grades IV and V of SDN Punukan, Kulonprogo Regency,
several students were in the poor category.
Keywords: discipline, student
Full Text:
PDFRefbacks
- There are currently no refbacks.