Pengembangan Majalah sebagai sumber belajar IPS dengan tema penguatan ekonomi maritim dan agrikultur Indonesia untuk siswa SMP kelas VIII

Sri Wulandari

Abstract


ABSTRAK
Penelitian ini bertujuan untuk:1)Mengembangkan majalah sebagai sumber belajar IPS dengan tema penguatan ekonomi maritime dan agrikultur untuk siswa SMP kelas VIII. 2)Mengetahui tingkat kelayakan majalah sebagai sumber belajar IPS. Penelitian ini menggunakan jenis penelitian pengembangan (R&D) dengan mengacu model pengembangan dari Sugiyono. Ujicoba kelayakan sumber belajar majalah ini dilakukan di SMP Muhammadiyah Imogiri, Bantul. Kelayakan majalah materi penguatan ekonomi marotim dan agrikultur untuk siswa kelas VIII SMP berdasarkan, a) validasi dari ahli materi dengan rerata skor 4,46 atau kategori “Sangat Baik”, b) validasi ahli media dengan rerata skor 3,6 atau kategori “Baik”, c) penilaian guru dengan rerata skor 4,2 atau kategori “Baik”, d) tanggapan siswa pada uji coba kelompok kecil dengan rerata skor 4,26 atau kategori “Sangat Baik”, dan e) tanggapan siswa pada uji coba kelompok besar dengan rerata skor 4,13 atau kategori “Baik”. Berdasarkan hasil tersebut, dapat disimpulkan bahwa pengembangan majalah dengan materi penguatan ekonomi marotim dan agrikultur untuk siswa kelas VIII SMP sudah dinyatakan sudah layak dan dapat digunakan sebagai sumber belajar selain buku paket.
Kata kunci : majalah IPS , sumber belajar, kelayakan

ABSTRACT
This study aims to: 1) Develop social studies learning resources in the form of magazines with materials for strengthening the maritime and agricultural economy for grade VIII junior high school students. 2) Knowing the level of eligibility of social studies learning resources. This study uses the type research development (R&D) with reference to the development model of Sugiyono. The feasibility test for this magazine study resource was conducted at SMP Muhammadiyah Imogiri, Bantul. The feasibility of the material on strengthening maritime economics and agriculture for grade VIII SMP students is based on, a) validation from material experts with a mean score of 4.46 or the "Very Good" category; b) media expert validation with a mean score of 3.6 or "Good" category; c) teacher's assessment with a mean score of 4.2 or "Good" category; d) student responses to small group trials with an average score of 4.26 or "Very Good" category, and e) student responses to large group trials with the average score is 4.13 or the "Good" category. Based on these results, it can be concluded that the development of magazines with materials on strengthening the maritime economy and agriculture for VIII SMP students is declared feasible and can be used as a learning resource other than textbooks.
Keywords: Social Studies, Magazine, Feasibility


Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 Our Journal Indexing and Abstracting by:

_________________________________________________________________________________________

Google Scholar / Google Cendekia by AsikBelajar - AsikBelajar.Com