TINGKAT KEBUGARAN JASMANI ANAK TUNAGRAHITA RINGAN USIA 13-15 TAHUN DI SLB SE-KABUPATEN BANTUL

Agung Tri Laksono,

Abstract


Abstrak
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui tingkat kebugaran jasmani anak
tunagrahita ringan usia 13-15 tahun di SLB se-Kabupaten Bantul.Penelitian ini
merupakan penelitian deskriptif kuantitatif menggunakan metode penelitian survei
dengan teknik tes dan pengukuran, populasi yang digunakan dalam penelitian ini 5 SLB
yang berada di Kabupaten Bantul, pengambilan sampelnya menggunakan purposive
sampling yang berjumlah 35 anak.Teknik analisis data menggunakan analisis data
deskriptif kuantitatif yaitu mempersentase hasil yang diperoleh dari Norma TKJI yang
disesuaikan untuk anak tunagrahita ringan.Hasil yang diperoleh dari Norma TKJI yang
disesuaikan untuk anak tunagrahita ringan usia 13-15 tahun, tingkat kebugaran jasmani
anak tunagrahita ringan usia 13-15 tahun dapat disimpulkan kurang.
Kata Kunci : kebugaran jasmani, anak tunagrahita ringan.
ABSTRACT
This research has an objective to find out the physical fitness level of mild mental
retarded kidsaged 13-15 years old in Inclusive Schools (SLB) throughout Bantul.This
research was a descriptive quantitative study with survey method and the research
methodswas using the test and measurement techniques percentage. The population in
this study was 5 inclusiveschools located in Bantul, with the sample was using purposive
sampling for 35 kids. The data wereanalyzed by using descriptive data analysis as it
calculated the percentage of quantitative resultsobtained from Physical Fitness Test
Norms (TKJI) that was adjusted for mild mental retarded kids.From the results obtained
from Indonesian Physical Fitness Test Norms (TKJI) that are adjustedfor mild mental
retarded kids aged 13-15 years old, the physical fitness level of mild mental retardedkids
aged 13-15 years old can be seen in the poor level with thhe percentage at 45.7%.
keywords : physical fitness, mild mental retarded kids.

Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.