PENGELOLAAN KELAS OLEH GURU MATA PELAJARAN UN DI SMP NEGERI SEKECAMATAN GONDOKUSUMAN YOGYAKARTA

Listiana Dwi Marwati,

Abstract


Abstract: Classroom Management Lesson By Teacher In Secondary Schools UN Se District
Gondokusuman Yogyakarta
This study aimed to describe: (1) How is classroom management conducted by UN studies
teacher at Junior High School as Gondokusuman district of Yogyakarta, (2) obstacles
encountered by teachers in classroom management and how the solution / follow‐up. This
research is a qualitative descriptive study. Sources of information in this study is subject
teachers in grade 3 UN SMP 1 and SMP Negeri 8 Yogyakarta. Techniques of data collection
using interviews, observation, and documentation. Test the validity of the data made by
triangulation of data sources and triangulation techniques. The results showed that: (1)
Management classes conducted by UN studies teacher is to give students the freedom to
manage or organize a class by itself for example in terms of seating arrangements, forming
study groups and classroom settings, teachers could simply direct and a set of students, (2)
barriers stem from students occurred at the turn of the subjects after exercise teacher is
difficult to restore the concentration of students to focus on the following subject matter due
to student fatigue.
Keywords: classroom management, subject teachers UN, junior high school.
Abstrak : Pengelolaan Kelas Oleh Guru Mata Pelajaran UN Di SMP Negeri Se Kecamatan
Gondokusuman Yogyakarta
Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan: (1) Bagaimana pengelolaan kelas yang
dilakukan oleh guru mata pelajaran UN di SMP Negeri se‐kecamatan Gondokusuman
Yogyakarta; (2) Hambatan yang ditemui guru dalam pengelolaan kelas dan bagaimana
solusi/ tindak lanjutnya. Penelitian ini merupakan penelitian deskriptif kualitatif. Sumber
informasi dalam penelitian ini adalah guru mata pelajaran UN kelas 3 di SMP Negeri 1 dan
SMP Negeri 8 Yogyakarta. Teknik pengumpulan data menggunakan wawancara, observasi,
dan dokumentasi. Uji keabsahan data dilakukan dengan triangulasi sumber data dan
triangulasi teknik. Hasil penelitian menunjukkan bahwa: (1) Pengelolaan kelas yang
dilakukan oleh guru mata pelajaran UN adalah dengan memberi kebebasan kepada siswa
untuk mengelola atau mengatur kelas dengan sendirinya misalnya dalam hal pengaturan
tempat duduk, pembentukan kelompok belajar, dan pengaturan ruang kelas, guru hanya
sekedar mengarahkan dan mengatur siswa; (2) Hambatan yang bersumber pada siswa tejadi
pada saat pergantian mata pelajaran setelah olahraga guru sulit untuk mengembalikan
konsentrasi siswa untuk fokus ke materi pelajaran berikutnya yang dikarenakan siswa
kelelahan.
Kata kunci: pengelolaan kelas, guru mata pelajaran UN, SMP

Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.