TINGKAT PENGETAHUAN PERMAINAN TONNIS SISWA KELAS ATASSEKOLAH DASAR NEGERI MIJAHAN 2 GUNUNGKIDUL
Abstract
Abstrak
Permainan tonnis kurang dikenal gaungnya di kalangan anak SD. Pembelajaran penjasorkes khas banyak
praktik orientasinya pada perkembangan ke aspek psikomotor peserta didik. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui
tingkat pengetahuan permainan tonnis siswa kelas atas di Sekolah Dasar Negeri Mijahan 2 Gunungkidul. Penelitian
ini merupakan penelitian deskriptif. Metode yang digunakan adalah survei dengan teknik pengambilan data
menggunakan tes pilihan ganda. Subjek dalam penelitian ini adalah siswa kelas atas di Sekolah Dasar Negeri Mijahan
2 Gunungkidul yang berjumlah 70 siswa dan diambil dengan teknik total sampling Instrumen yang digunakan adalah
tes pilihan ganda (multiple choice). Teknik analisis data menggunakan analisis deskriptif kuantitatif yang dituangkan
dalam bentuk persentase. Berdasarkan hasil penelitian menunjukkan bahwa tingkat pengetahuan permainan tonnis
siswa kelas atas di Sekolah Dasar Negeri Mijahan 2 Gunungkidul berada pada kategori “sangat rendah” sebesar 0% (0
siswa), kategori “rendah” sebesar 18,57% (13 siswa), kategori “sedang” sebesar 47,14% (33 siswa), kategori “tinggi”
sebesar 34,29% (24 siswa), dan kategori “sangat tinggi” sebesar 0% (0 siswa).
Kata Kunci: pengetahuan, permainan tonnis, SD kelas atas
Abstract
The tonnis game is not really known by students of elementary school. Characteristic learning of physical
education, sport, and health (Penjasorkes) is much of orientation practice in the development of all aspect of learners’
psychomotor. This study aim to find out the knowledge level of tonnis game of upper class students of State
Elementary School Mijahan 2 Gunungkidul. This research was descriptive research. The method used was by survey
with data collection technique using multiple choice test. The subjects in this research were the upper class student in
State Elementary School Mijahan 2 Gunungkidul of 70 student and taken bytotal sampling techninque. The instrument
used was multiple choice test. The data analysis technique was done by using descriptive quantitative analysis
outlined in percentage form. Based on the research results, it shows that the knowledge level of tonnis game of upper
class students in State Elementary School Mijahan 2 Gunungkidul is; un the “very low” category 0% (0 student0, in
the “low” category18.57% (13 students), in the “medium” category 47.14% (33 students), in the “high” category
34.29% (24 students), and in the “very high” category 0% (0 student).
Keywords: knowledge, tonnis game, upper class students of elementary school
Permainan tonnis kurang dikenal gaungnya di kalangan anak SD. Pembelajaran penjasorkes khas banyak
praktik orientasinya pada perkembangan ke aspek psikomotor peserta didik. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui
tingkat pengetahuan permainan tonnis siswa kelas atas di Sekolah Dasar Negeri Mijahan 2 Gunungkidul. Penelitian
ini merupakan penelitian deskriptif. Metode yang digunakan adalah survei dengan teknik pengambilan data
menggunakan tes pilihan ganda. Subjek dalam penelitian ini adalah siswa kelas atas di Sekolah Dasar Negeri Mijahan
2 Gunungkidul yang berjumlah 70 siswa dan diambil dengan teknik total sampling Instrumen yang digunakan adalah
tes pilihan ganda (multiple choice). Teknik analisis data menggunakan analisis deskriptif kuantitatif yang dituangkan
dalam bentuk persentase. Berdasarkan hasil penelitian menunjukkan bahwa tingkat pengetahuan permainan tonnis
siswa kelas atas di Sekolah Dasar Negeri Mijahan 2 Gunungkidul berada pada kategori “sangat rendah” sebesar 0% (0
siswa), kategori “rendah” sebesar 18,57% (13 siswa), kategori “sedang” sebesar 47,14% (33 siswa), kategori “tinggi”
sebesar 34,29% (24 siswa), dan kategori “sangat tinggi” sebesar 0% (0 siswa).
Kata Kunci: pengetahuan, permainan tonnis, SD kelas atas
Abstract
The tonnis game is not really known by students of elementary school. Characteristic learning of physical
education, sport, and health (Penjasorkes) is much of orientation practice in the development of all aspect of learners’
psychomotor. This study aim to find out the knowledge level of tonnis game of upper class students of State
Elementary School Mijahan 2 Gunungkidul. This research was descriptive research. The method used was by survey
with data collection technique using multiple choice test. The subjects in this research were the upper class student in
State Elementary School Mijahan 2 Gunungkidul of 70 student and taken bytotal sampling techninque. The instrument
used was multiple choice test. The data analysis technique was done by using descriptive quantitative analysis
outlined in percentage form. Based on the research results, it shows that the knowledge level of tonnis game of upper
class students in State Elementary School Mijahan 2 Gunungkidul is; un the “very low” category 0% (0 student0, in
the “low” category18.57% (13 students), in the “medium” category 47.14% (33 students), in the “high” category
34.29% (24 students), and in the “very high” category 0% (0 student).
Keywords: knowledge, tonnis game, upper class students of elementary school
Full Text:
PDFRefbacks
- There are currently no refbacks.