PERBEDAAN PENGARUH PENERAPAN MODEL BERBASIS PROYEK DAN MODEL DIRECT INSTRUCTION TERHADAP PENINGKATAN MINAT DAN HASIL BELAJAR FISIKA ASPEK KOGNITIF PESERTA DIDIK KELAS X SMA NEGERI 2 SLEMAN THE DIFFERENCE IN EFFECT OF PROJECT BASED MODEL AND DIRECT INSTRUCTION MODEL IN TERMS THE INCREASE OF PHYSICS INTEREST AND STUDY RESULT OF THE STUDENT COGNITIVE ASPECT AT 10TH STUDENT OF SLEMAN 2 PUBLIC HIGH SCHOOL

manggala wahyu agamokta, jumadi jumadi

Abstract


Abstrak
Penelitian bertujuan untuk mengetahui (1) ada tidaknya pengaruh model berbasis proyek yang ditinjau dari peningkatan minat dan hasil belajar fisika aspek kognitif peserta didik, (2) ada tidaknya pengaruh model direct instruction yang ditinjau dari peningkatan minat dan hasil belajar fisika aspek kognitif peserta didik, (3) ada tidaknya perbedaan pengaruh model berbasis proyek dan model direct instruction yang ditinjau dari peningkatan minat dan hasil belajar fisika aspek kognitif peserta didik, (4) model pembelajaran manakah yang lebih tinggi dalam meningkatkan minat belajar dan hasil belajar fisika aspek kognitif peserta didik. Desain penelitian ini adalah Quasi Ekseperimen. Subjek penelitian ini adalah peserta didik kelas X Mia 1 dan X Mia 2 SMA Negeri 2 Sleman. Data yang diperoleh dalam penelitian ini adalah minat belajar peserta didik berdasarkan angket minat belajar dan hasil belajar fisika aspek kognitif peserta didik berdasarkan hasil pretest dan posttest. Instrumen pembelajaran yang digunakan adalah RPP dan LKPD. Teknik analisis data yang digunakan untuk menguji hipotesis dalam penelitian ini menggunakan Standard Gain dan Manova. Hasil penelitian ini adalah (1) ada pengaruh model berbasis proyek yang ditinjau dari peningkatan minat dan hasil belajar fisika aspek kognitif peserta didik, (2) ada pengaruh model direct instruction yang ditinjau dari peningkatan minat dan hasil belajar fisika aspek kognitif peserta didik, (3) ada perbedaan pengaruh model berbasis proyek dan model direct instruction yang ditinjau dari peningkatan minat dan hasil belajar fisika aspek kognitif peserta didik. (4) model pembelajaran direct instruction lebih tinggi dalam meningkatkan minat belajar fisika peserta didik daripada model berbasis proyek dan model pembelajaran berbasis proyek lebih tinggi dalam meningkatkan hasil belajar fisika aspek kognitif peserta didik daripada model direct instruction.
Kata kunci: modelberbasis proyek, model direct instruction, minat belajar, hasil belajar
Abstract
This research aims to know (1) whether influence exist of project based model seen from the increase of physics interest and study result of the student cognitive aspect, (2) whether influence exist of direct instruction model seen from the increase of physics interest and study result of the student cognitive aspect (3) whether differences of effect exist between project based model and direct instruction model from the increase of physics interest and study result of the student cognitive aspect (4) which method that yield higher increase of physics interest and study result from the student cognitive aspect The design of this research is Quasi Experiment. The subject of this research is student of X MIA 1 and X MIA 2 from Sleman 2 Public High School. The data obtained in this research are student interest based on learning interest questionnaire and study result of student’s physics cognitive aspect based on pretest and posttest. The instruments used in this research is RPP and LKPD. Data analysis technique used to prove the hypothesis is using standard gain and Manova. The results of this research are (1) there are effects from project based model seen from the increase of physics interest and study result of the student cognitive aspect, (2) there are effects from direct instruction model seen from the increase of physics interest and study result of the student cognitive aspect, (3) There are difference from the effect of project based model and direct instruction model seen from the increase of interest and study result of student cognitive aspect, (4) direct instruction model yield higher result in increasing student interest than project based model meanwhile project based model yield higher result in increasing study result of student cognitive aspect than direct instruction model.
Keywords: Project based model, Direct Instruction Model, Interest in learning, Study result.

Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 E-Journal Pendidikan Fisika



 Our journal is indexed by:


Online ISSN (e-ISSN): 3025-9215

Creative Commons LicenseJurnal Pendidikan Fisika by https://journal.student.uny.ac.id/ojs/index.php/pfisika/index is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.