POLA KOMUNIKASI INTERPERSONAL ORANG TUA DENGAN ANAK DALAM PENDAMPINGAN BELAJAR DARI RUMAH (BDR) DI PLESAN TIRTOMULYO KRETEK BANTUL

Istifaroh Imaniyati, Suranto Aw

Abstract


Abstrak

   Tujuan penelitian ini adalah: (1) mengetahui pola komunikasi interpersonal orang tua dengan anak SD dalam pendampingan BDR, (2) mengetahui kendala komunikasi interpersonal orang tua dalam pendampingan BDR dengan anak SD, (3) mengetahui solusi mengatasi kendala komunikasi interpersonal orang tua dalam pendampingan BDR dengan anak SD. Metode penelitian ini adalah metode kualitatif. Subjek penelitian ditentukan dengan teknik purposive sampling. Teknik analisis data menggunakan analisis data model Miles dan Huberman. Hasil penelitian ini adalah: (1) pola komunikasi interpersonal orang tua dalam pendampingan BDR adalah pola otoriter, demokratis, dan permissive, (2) kendala komunikasi interpersonal dalam pendampingan BDR antara lain suasana belajar yang tidak kondusif, pola komunikasi orang tua yang otoriter, hambatan psikologis dan biologis orang tua dan anak, kurangnya kredibilitas orang tua, dan anak berprasangka buruk pada orang tua. (3) cara untuk mengatasi kendala komunikasi interpersonal dalam pendampingan BDR adalah orang tua menerapkan pola demokratis dan meminta bantuan orang lain.

Kata kunci : pola komunikasi, komunikasi interpersonal, pendampingan BDR

 

Abstract

            This study aims to: (1) find out the pattern of interpersonal communication between parents and elementary school children in BDR assistance, (2) find out the interpersonal communication obstacles of parents in BDR assistance with elementary school children, (3) find solutions to overcome parents' interpersonal communication obstacles in mentoring BDR with elementary school children. This research method is a qualitative method. Research subjects were determined by purposive sampling technique. The data analysis technique uses Miles and Huberman model data analysis. The results of this study are: (1) interpersonal communication patterns of parents in BDR assistance are authoritarian, democratic, and permissive patterns, (2) interpersonal communication barriers in BDR assistance include an unfavorable learning atmosphere, authoritarian parental communication patterns, obstacles psychological and biological parents and children, lack of credibility of parents, and children have prejudice against parents. (3) the way to overcome interpersonal communication obstacles in BDR assistance is for parents to apply a democratic pattern and ask for help from others

Keyword: communication patterns, interpersonal communication, BDR assistance

Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.21831/lektur.v5i1.19143

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Lektur, Jurnal Ilmu Komunikasi

 

Creative Commons License

Lektur: Jurnal Ilmu Komunikasi is published by Universitas Negeri Yogyakarta, Jl. Colombo Yogyakarta No.1, Karang Malang, Caturtunggal, Kec. Depok, Kabupaten Sleman, Daerah Istimewa Yogyakarta, Indonesia 55281 and licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0) license.

View My Stats