[Window Title] Adobe Acrobat [Main Instruction] Adobe Acrobat has stopped working [Content] Windows is checking for a solution to the problem... [Cancel]

Afifah Rochmah Habsari

Abstract


Abstrak
Penelitian ini didasarkan pada motivasi belajar siswa kelas VIII SMP Negeri 4 Sragen yang cukup
rendah. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh expressive writing terhadap motivasi belajar
pada siswa kelas VIII SMP Negeri 4 Sragen. Penelitian ini menggunakan jenis penelitian eksperimen.
Subjek dalam penelitian ini adalah siswa kelas VIII F SMP Negeri 4 Sragen yang berjumlah 14 siswa.
Teknik pengumpulan data dengan menggunakan skala motivasi belajar dan pedoman observasi. Analisis
data yang digunakan pada penelitian ini adalah analisis kuantitatif berupa analisis deskriptif, dan kualitatif
(observasi). Hasil penelitian menunjukan bahwa teknik expressive writing berpengaruh terhadap
peningkatan motivasi belajar siswa kelas VIII SMP Negeri 4 Sragen. Peningkatan yang signifikan
dibuktikan dengan hasil skor skala motivasi belajar dan rata-rata skor pre-test 137 dan post-test 161.
Peningkatan yang terjadi sebesar 24skor dengan persentase 13 %.
Kata kunci: motivasi belajar, expressive writing
Abstract
This study was based on the learning motivation of class VIII students of SMP Negeri 4 Sragen
which was quite low. This study aims to determine the effect of expressive writing on learning motivation
in class VIII Sragen SMP Negeri 4. This study used a type of experimental. The subjects in this study were
class VIII F SMP Negeri 4 Sragen which amounted to 14 students. Data collection techniques using the
scale of learning motivation and observation guidelines. Data analysis used in this study is quantitative
analysis in the form of descriptive analysis, and qualitative (observation). The results of the study showed
that expressive writing techniques had an effect on increasing the learning motivation of class VIII students
of SMP Negeri 4 Sragen. A significant increase was evidenced by the results of the learning motivation
scale score and the average score of the pre-test 137 and post-test 161. The increase was 24score with 13%
presentation.
Keywords: learning motivation, expressive writing

Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.