Implementation of Cooperative Learning Model Type Stad Aided With Wheel of Names to Increase Learning Interest And Activities
Ani Widayati, Staf Pengajar Jurusan Pendidikan Akuntansi, Universitas Negeri Yogyakarta
Abstract
Abstract: Implementation of Cooperative Learning Model Type STAD Aided with Wheel of Names to Increase Learning Interest and Activities. This research aims to improve Learning Interest and Learning Activities of Class XII PS SMK YAPPI Wonosari in the academic year of 2021/2022 by implementing Cooperative Learning Model Type STAD aided with Wheel of Names. This research is a Classroom Action Research (CAR) carried out for a minimum of 2 cycles. The subjects in this study were 10 students of class XII PS SMK YAPPI Wonosari. The data collection was done with a questionnaire for interest in learning, while learning activities used an observation sheet. The data analysis technique used in this study is quantitative data analysis, including the percentage of students' interest in learning scores and student learning activities. The results of this study that the Wheel of Names media application can increase learning interest and learning activities of XII PS SMK YAPPI Wonosari students for the 2021/2022 academic year, as evidenced by an increase in student interest in learning and active learning scores. The score of student interest in learning in Cycle I was 73,43%, an increase of 22,22% to Cycle II of 95,65%. Meanwhile, the score of student learning activity in Cycle I was 72,22%, an increase of 22,22% to Cycle II of 94,44%.
Keywords: Leaning Interest, Learning Activities, STAD, Media Wheel of Names
Full Text:
PDFReferences
Ainurrahman. (2013). Belajar dan Pembelajaran. Alfabeta.
Djamarah. S. B, Zain. A. (2006). Strategi Belajar Mengajar. Rineka Cipta.
Dwi Febrina Wulandari (2016). Penerapan Metode Talking Stick untuk Meningkatkan Keaktifan dan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Boga Dasar di SMKN 3 Magelang. Skripsi: Pendidikan Teknik Boga FT UNY.
Ella Savriani (2020). Pengaruh Keaktifan Belajar terhadap Hasil Belajar Siswa Mata Pelajaran Matematika SDN 6 Metro Barat Tahun Pelajaran 2019/2020. Skripsi: Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah FTIK IAIN Metro.
Ersa Yunniartien (2017). Penggunaan Media Roda Pintar untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Materi Keliling dan Luas Segitiga Kelas IV SDN 1 Dasan Tereng Tahun Ajaran 2017/2018. Skripsi: Pendidikan Guru Sekolah Dasar FKIP Universitas Mataram.
Hazari Gustina (2020). Pengaruh Minat Belajar Siswa terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas V pada Mata Pelajaran Matematika di SDN 68 Kota Bengkulu. Skripsi: Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah FTT IAIN Bengkulu.
Ina Reza (2018). Penerapan Model Talking Stick untuk Meningkatkan Keaktifan dan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas V Aceh Besar. Skripsi: Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah FTK UIN Ar-Raniry.
Manuaba, I. B. (2014). Pengaruh Metode Talking Stick terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Kelas V SD Negeri 1 Karangasem Tahun Pelajaran 2013/2014. Jurnal Mimbar PGSD Universitas Pendidikan Ganesha, 1-10.
Miftaha (2019). Penerapan Model Pembelajaran Talking Stick Terhadap Keaktifan Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam di SDN 2 Ulak-Kemang. Skripsi: Pendidikan Agama Islam FAI Universitas Muhammadiyah Palembang.
Mulyasa, H.E. (2016). Praktik Penelitian Tindakan Kelas. PT Remaja Rosdakarya.
Nisak, Fathonatun. (2016). Pengembangan Permainan Question Wheel sebagai Media Pembelajaran untuk Melatih Keaktifan Menjawab dan Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Materi Jamur. Jurnal BioEdu. Vol 5 No. 3.
Prianto, Agus. (2013). Penerapan Metode STAD dalam Peningkatan Pembelajaran Matematika di Sekolah Dasar. Jurnal Kalam Cendekia, Vol. 1, No. 1.
Rinda Lestari (2020). Implementasi Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD (Student Teams Achievement Divisions) Berbantu Komik untuk Meningkatkan Minat Belajar Akuntansi Siswa Kelas XII IPS 1 SMA Negeri 1 Patuk Tahun Ajaran 2019/2020. Skripsi: Pendidikan Akuntansi FE UNY.
Siti Ma'rifah (2013). Efektivitas Penerapan Metode Talking Stick dengan Media Power Point terhadap Hasil Belajar dan Motivasi Belajar Siswa pada Materi Pokok Sistem Pencernaan Makanan pada Manusia. Skripsi: Pendidikan Biologi FST UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta.
¬¬¬Slameto. (2010). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. PT Rineka Cipta.
Winda Noviasari (2018). Penggunaan Metode Talking Stick untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Kelas VI SD Negeri Bumi Rahayu Tahun Pelajaran 2017/2018. Skripsi: Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah FTIK IAIN Metro.
Refbacks
- There are currently no refbacks.